Cecilie Lønn driver nettskolen Norsk for deg! - og hun har skrevet 18 lærebøker i språk. I tillegg driver hun "Mestizo Pachamama" i Oslo.
Nivå C1
I Norsk for deg!-portalen jobber jeg minst én uke hver måned på C1-nivå. De andre ukene jobber jeg stort sett på B1-B2-nivå – eller B2-C1-nivå. Hva er egentlig forskjellen på C1-nivå og B2-nivå? Når jeg jobber med deltakerne på C1-nivå, jobber jeg naturligvis mye med avansert grammatikk. Grammatikken vi jobber med på C1-nivå, bygger på den grammatikken vi har jobbet med på B2-nivå. Om man for eksempel ikke kjenner til den grunnleggende bruken av verbtidene, har man ikke de riktige forusetninger for å kunne forstå det vi jobber med på C1-nivå. Om man ikke kjenner de grunnleggende reglene for adjektivbøyningen, er det vanskelig å jobbe med adjektiv som predikativ. Hvorfor heter det for eksempel: Frukt er sunt (med -t i sunt – når frukt er et hankjønnsord)?
Én kunnskap bygger på en annen kunnskap. Men på C1-nivå går vi også ut over grammatikken, for vi jobber mye med å forstå nyansene i språket. Vi jobber veldig mye med ord og uttrykk – både hverdagslige uttrykk og mer avanserte og mindre brukte uttrykk. Vi jobber med språket i sin fulle bredde. På C1-nivå er det ikke aksept for at det finnes ord man ikke «trenger». Alle ordene i språket har livets rett. Man skviser ikke ut noen ord selv om de kanskje ikke er høyfrekvente. I C1-timene bruker jeg mye tid på å forklare små forskjeller mellom ord som kan virke ganske like. I tillegg jobber vi lenge kun med ett ord og ser nærmere på dette. Det kan kanskje høres ut som om man lærer veldig «lite» om man kun jobber med ett ord. Men det er absolutt ikke tilfellet. Mens man jobber med det ene ordet, ser man også andre ord på en ny måte. Man lærer seg til å se sammenhenger mellom ord og oppbygning av ord – og man forstår mer om hvordan man bør jobbe med alle ord. I tillegg jobber vi med mange synonymer mens vi jobber med dette ene ordet. Jeg bruker aldri engelsk eller andre språk for å forklare noe. Alt skjer på norsk absolutt hele tiden. Man kan altså lære en hel haug av ulike ting bare ved å jobbe med ett ord! Man «bruker» det ene ordet som en slags dør inn til en hel verden av andre aspekter ved språket. Man må kjenne ordene i dybden og i sin fulle bredde for å virkelig kjenne et ord. Når man jobber på A2-nivå, jobber man kun med én betydning av ordet. På C1-nivå jobber man med alle betydningene av et ord – inkludert uttrykk som ordet inngår i. De fleste vil bli overrasket når de oppdager hvor mye forskjellig ett enkelt ord kan bety. Som regel trenger man også hjelp av en lærer som kan åpne dørene inn til disse betydningene. Man trenger med andre ord en god forklaring for å kunne bevege seg videre i språket.
Nå vil jeg fokusere på et ord som kanskje ved første øyekast kan virke uproblematisk og kjent. Jeg vil se nærmere på verbet «å svikte». Dette er bare et tilfeldig valgt ord. Man kan jobbe på samme måte med veldig mange andre ord. Det å jobbe på C1-nivå innebærer nemlig å få en forståelse for at ett ord ikke bare betyr én ting. Som regel har ordet mange ulike betydninger og bruksmåter. I tillegg til at et ord kan bety ulike ting, inngår de fleste ordene også i en ordfamilie. Senere i «Cecilies språkhjørne» vil jeg skrive mer om temaet ordfamilie.
Ordet «å svikte» har tre grunnbetydninger. Her er forklaring på disse tre ulike betydningene.
- å svikte = å bøye seg; å gi etter.
«Å bøye seg» er et verb mange vil forstå, men «å gi etter» kan være mer vanskelig å gripe. Eksempel: Grunnen sviktet under føttene hans da han fikk høre nyheten om morens død. Når grunnen svikter under våre føtter, føler vi at «gulvet forsvinner». Vi «faller ned» (uten at vi faktisk faller ned). Vi får en fallende følelse i kroppen fordi vi får et emosjonelt sjokk. Da svikter grunnen under våre føtter – eller så gir grunnen etter.
- Å svikte = å slå seg vrang. Det er ikke alle som umiddelbart vil forstå hva
«å slå seg vrang» betyr. «Vrang» betyr «vanskelig» – og «å slå seg» betyr «blir» i denne sammenhengen. Å slå seg vrang betyr altså å bli vanskelig. Da kan vi igjen konkludere oss fram til at «å svikte» betyr at noe blir vanskelig eller at noe går galt. Eksempel: Pågangsmotet sviktet. Det betyr at man ikke lenger hadde noe pågangsmot. Pågangsmotet forsvant. Det ble ikke mulig å ha pågangsmot. Vi kan også si at ryggen svikter (ryggen «ble vanskelig»).
- Å svikte = å ikke holde et løfte. Denne betydningen er nok den betydningen flest
kjenner. Når man svikter en venn, er man en dårlig venn. Man holder ikke sitt løfte. Man er ikke lojal og pålitelig. Men det er ikke bare venner som svikter. Vi kan også si at publikum eller fansen sviktet. Det betyr at publikum eller fansen ikke kom (de var ikke «trofaste venner»).
Når man har opparbeidet seg en solid forståelse av ordet vi har jobbet med, kommer det neste skrittet: Nå skal ordet brukes – og det skal brukes riktig. Det er nødvendig med bevisst trening for å få dette til. Det er vanskelig å oppnå C1-nivå i norsk uten å jobbe målrettet for å oppnå dette nivået. Hvordan jobber man målrettet? Svaret er enkelt: Man går på kurs.
Hilsen
Cecilie
I «Cecilie språkhjørne» vil du framover finne mange grammatikkforklaringer og generelle refleksjoner og tips rundt språkinnlæring. Følg gjerne med!
Her kan du bli Norsk for deg!-medlem til 149,- per måned:
norskfordeg.no/norskkurs/medlem/
Foto: Katarzyna Karp