I januar i år ble det publisert et tipsskjema på polsk på Arbeidstilsynets nettside. I dag er det imidlertid ikke mulig å sende inn meldinger på polsk. Dette skjer bare to måneder etter at det nye skjemaet ble tatt i bruk!
– Vi undrer oss over hvordan Arbeidstilsynet ser for seg at de skal klare å fange opp til dels grove overtredelser av Arbeidsmiljøloven, tariffstridig lønn og utnytting av ansatte når tipstjenestene ikke fungerer på andre språk enn norsk, spør Zoja Ghimire, prosjektleder for Polski Dialog og Eli K. Langset, daglig leder Stiftelsen Mangfold i arbeidslivet, i Klassekampen.
– Vi snakket med en polsk mann som ville tipse om kritikkverdige forhold på en arbeidsplass. Han ringte Arbeidstilsynets svartjeneste, men fikk ikke mulighet til å tipse hverken på polsk eller på engelsk, siden personen som svarte bare snakket norsk, kommenterer Zoja Ghimire i Klassekampen. – Når vi går på nettsiden til Arbeidstilsynet, kan vi til vår store overraskelse lese at Arbeidstilsynet er for opptatt til å ta imot tips på polsk.
Brudd på arbeidsrettigheter er et kjent problem. Det er også kjent at sårbare grupper finnes blant de som ikke snakker norsk. De er nettopp en gruppe som trenger særlign støtte.
– Eller kanskje det ikke er så nøye med arbeidslivskriminalitet i Norge så lenge den ikke rammer etnisk norske arbeidstakere?, spør Ghimire og Langset.
Det forklarer Arbeidstilsynet
– Vi både trenger, og ønsker høre fra dem (polske arbeidere), svarer Stig Inge Eikemo, leder for Arbeidstilsynets avdelingsdirektør for kommunikasjon og brukerdialog på spørsmålet til Zoja Ghimire og Eli K. Langset.
Som han forklarer, var saksbehandlingstiden på polsk så lang at Arbeidstilsynet har besluttet å ta ned skjemaet på polsk.
– Da vi opprettet kontaktskjema på polsk, kom det så mange henvendelser at vi ikke hadde ressurser til å håndtere dem raskt nok, skriver Eikemo til Klassekampen. Og legger han til: – Det var ikke forsvarlig at de som kontaktet oss skulle vente så lenge, særlig fordi de ville ha fått svar på et par dager dersom de skrev på norsk eller engelsk. Vi måtte altså velge mellom å svare innen rimelig tid, eller å svare på polsk.
Det går på tilliten løs
Nedlegging av tips- og veiledningstjeneste på polsk begynner å bli en vane, synes Ghimire, og understreker hun at arbeidsinnvandrere har ikke rett til gratis norskkurs, og private kurs koster mye.
– Under pandemien ble det opprettet en svartjeneste på sosiale medier på polsk, og den ble også nedlagt – selv om den fikk stor respons og mange henvendelser, Zoja Ghimire peker på i Klassekampen. Hun mener at nedlegging av tips- og veiledningstjeneste på polsk går nå på tilliten løs, og flere polske innvandrere har mistet tilliten til Arbeidstilsynet og myndighetene.
De utenlandske arbeidstakere er en av Arbeidstilsynets høyest prioriterte målgruppene, i følge Eikemo.
– Vi har SUA-kontorene (Senter for utenlandske arbeidstakere) hvor utenlandske arbeidstakere kan henvende seg for å få hjelp. Vi forsøker også å finne muligheter for å republisere kontaktskjemaet på polsk, skriver Eikemo i Klassekampen.
Hindringen er utilstrekkelig ressurser som kan bidra i arbeidet.
Varslinger som myndighetene må ta på største alvor
Leif Vagle, lederen for Fair Play Agder, som forhindrer og bekjemper arbeidsrelatert kriminalitet i Agder, minner om oppfordring til at det skal varsles om useriøse og kriminelle aktører i arbeidslivet. På nettsiden til organisasjonen som han står bak, kan du sende inn søknader på norsk, samt på polsk, engelsk, ukrainsk og rumensk.
– Fair Play Agder er svært overrasket at ikke Arbeidstilsynet har tilstrekkelig kapasitet til å ta i mot tips fra polske arbeidstakere i Norge. De unnskylder seg med at tipsmengden har blitt så stor at de ikke har kapasitet til behandle tipsene. Polske arbeidstakere har vært i Norge i mange år og vi vet at polakker er en av de største gruppene arbeidsinnvandrere, så det bør ikke komme overraskende på Arbeidstilsynet at det kommer mye tips fra den gruppen om uregelmessigheter i arbeidslivet.
Leif Vagle, en tidligere politimann, har drevet Fair Play Agder i Kristiansand siden midten av 2020. I sin 34 år lange yrkeskarriere ledet han blant annet avdelingen for organisert arbeidskriminalitet. Nå bruker han sin erfaring i å etterforske saker som gjelder virksomheten til uærlige arbeidsgivere. De dreier seg oftest om ubetalt lønn, overtid uten utjevning, utilstrekkelig dyre boliger der ansatte er forpliktet til å bo.
– Sånne varslinger må myndighetene ta på største alvor og få en tilfredsstillende kapasitet til å møte tips fra utenlandske arbeidere snarest.
Vagle peker på at gruppen polske arbeidsinnvandrere er i mange dokumenter nevnt spesielt som sårbare utenlandske arbeidere, blant annet i regjeringens handlingsplan mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Omfattende og systematisk samarbeid
“Arbeidstilsynet, NAV, politiet og Skatteetaten har etablert et omfattende og systematisk samarbeid for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet (a-krim)” i 2017. De fire etatene har satt tre brukermål som skal nås gjennom innsatsen på alle nivå. En av de er at “utenlandske arbeidstakere er satt i stand til å ivareta sine rettigheter og oppfylle sine plikter”.
“Utenlandske arbeidere utgjør den største risikogruppen av arbeidstakere for a-krim. Særlig gjelder dette de arbeidstakerne som er mest sårbare for utnyttelse, og de som medvirker”, de fire etatene er enige i Felles årsrapport for etatenes innsats mot arbeidslivskriminalitet 2021. En av dem er Arbeidstilsynet.
Her kan man tipse i flere språk:
- Fair Play Agder norsk/polsk/engelsk/ukrainsk/rumensk
- Fair Play Bygg Oslo og omegn norsk/polsk/engelsk/rumensk
- Trøndelag Byggebransjens Uropatrulje norsk/polsk/engelsk
- Fair Play Bygg Vestland norsk/polsk/engelsk/ukrainsk/rumensk